Dieta dla seniora

Seniorzy wymagają odpowiedniej diety, która zaspokoi specyficzne ich potrzeby. Organizm osób starszych pracuje wolniej. Wynika to z licznych, niekorzystnych zmian, które w nim zachodzą. Zmniejsza się ilość wydzielanej śliny i soków trawiennych. Trudniej więc trawić pokarm. Składniki odżywcze są gorzej przyswajane. Następuje zwolnienie perystaltyki jelit, kosmki jelitowe stają się krótsze i szersze.

Zmianie ulega także mikroflora jelita grubego oraz skład organizmu -zmniejsza się zawartość wody ustrojowej i masy mięśniowej, a wzrasta zawartość tłuszczu ustrojowego. Zaburzona jest gospodarka wodno-fosforanowa oraz wodno-elektrolitowa. W związku, z czym następuje również zmiana na dobowe zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Następuje pogorszenie się pracy przewodu pokarmowego i zmniejszenie łaknienia.

Jak dowodzą badania, seniorzy odżywiają się bardzo źle. Ich dieta bardzo często bogata jest w tłuszcze zwierzęce, których spożycie bezwzględnie należy zminimalizować, podobnie jak sól, sód i cukier. Osoby starsze trudniej przyswajają glukozę. A błędy żywieniowe w diecie prowadzą u nich do poważnych konsekwencji i przyczyniają się do rozwoju niedoborów, dlatego szczególnie ważne powinno być dla nich spożycie składników odżywczych zgodnych z zapotrzebowaniem metabolicznym organizmu.

Przygotowując posiłki dla seniorów, należy unikać potraw ciężkostrawnych, smażonych. Posiłki muszą być bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, skrobie i błonnik. W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć także produktów mlecznych, pełnoziarnistych produktów zbożowych, warzyw, owoców oraz chudego mięsa i przetworów mięsnych. W daniach dla seniorów należy zapewnić odpowiedni podaż witamin i składników mineralnych. Ważne jest także dostarczenie przeciwutleniaczy beta-kolagenu oraz witamin A, C i E, które nie tylko spowalniają proces starzenia organizmu, ale także wspomagają jego naturalną odporność. Zapobiegają miażdżycy i nowotworom.

Należy także zwiększyć spożywanie witaminy D, która ma pozytywny wpływ na utrzymanie równowagi wapniowo-fosforowej oraz witamin z grupy B zmniejszających ryzyko wystąpienia otępienia. W przypadku kobiet po 60. roku życia zaleca się większe dzienne spożycie wapnia do 1100 mg.

Seniorzy powinni jeść regularnie, a spożywane przez nich posiłki nie powinny być duże objętościowo, aby nie obciążały układu pokarmowego. Ważne jest, aby dostarczali swojemu organizmowi odpowiednią ilość płynów min. 2 litry wody dziennie. W związku z tym, że osoby starsze w mniejszy stopniu odczuwają głód i pragnienie, narażone są na niedożywienie lub odwodnienie.

Poruszając problem niedożywienia, warto podkreślić, że dotyczy on także osób otyłych lub z nadwagą. Tych, które spożywają posiłki o dużej kaloryczności, ale ubogie w składniki odżywcze.

Zaburzenie kubków smakowych występujące u seniorów jest powodem tego, że jedzenie bardzo często im nie smakuje, co staje się przyczyną ograniczenia przez nich liczby spożywanych posiłków.

Podsumowując:

Zmiany, które zachodzą w organizmie, wymagają dopasowania odpowiedniej do wieku diety. Tworząc jadłospis, warto wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby związane z chorobami, na które cierpi senior.

Profesjonalne porady z zakresu przygotowania posiłków dla seniorów można uzyskać w Poradni Dietetycznej Centrum Medycznego Gabos.

Więcej informacji: 32 390 36 00

. . .

Sprawdź
rekomendacje
naszych lekarzy

Zobacz
. . .

Zobacz nasz
nowoczesny
gabinet

Zobacz

Gabos Centrum Medyczne

ul. Inwalidów Wojennych 79
41 - 945 Piekary Śląskie
+48 32 390 36 00
+48 885 211 128
rejestracja@gabos.pl

Kontakt

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera i bądź na bieżąco z tym co dzieje się u nas.