Masaże relaksacyjne i lecznicze

Gastro- i kolonoskopia

Jak wspomóc organizm w walce z koronawirusem? Zalecenia dietetyczne i nie tylko

Strefa wiedzy

Odporność naszego organizmu budujemy przez całe życie, a w obecnej sytuacji epidemiologicznej powinniśmy zwracać na nią szczególną uwagę i wzmacniać ją każdego dnia. To, w jaki sposób pracuje nasz układ odpornościowy, zależy przede wszystkim od prowadzonego stylu życia. Natomiast to, jak wysoki będzie poziom naszej odporności, nie zależy od połknięcia 1 tabletki witaminy C.

To, co znacząco wpływa na naszą odporność, to odpowiednia dieta oraz jej uzupełnienie w postaci suplementacji. Pamiętaj jednak, że same suplementy nie pomogą w zachowaniu zdrowia. Na co więc zwrócić uwagę komponując swoją dietę a czego unikać? Jakie suplementy warto spożywać w celu jej uzupełnienia? Materiał przygotowała: Karolina Stróż, dietetyk kliniczny

Dieta na odporność

Odpowiednie składniki w diecie na odporność

Po pierwsze odpowiednia podaż makro i mikroelementów. Tylko wtedy, kiedy nasz organizm jest dobrze odżywiony, może skutecznie ,,walczyć’’ z wirusami i bakteriami. Warto zadbać o pełnowartościowe źródła białka, tłuszczów, węglowodanów oraz witamin.

Jedz mądrze

Czas posiłków i podjadanie

Pożywienie, które dostarczamy do naszego organizmu musi zostać ,,sprawdzone’’ przez nasz układ odpornościowy. To dla niego duży wysiłek, dlatego ważne jest, aby dać mu również czas na odpoczynek i regenerację. W tym celu warto unormować liczbę posiłków w ciągu dnia oraz ograniczyć podjadanie.

Stany zapalne

Unikaj przetworzonych produktów

Aby poprawić działanie układu odpornościowego należy ograniczyć wytwarzanie cytokin prozapalnych.  W tym celu należy zwrócić uwagę na to, aby dieta zawierała jak najmniej przetworzonych produktów. Wbrew obiegowym przekonaniom, przygotowywanie samodzielnie posiłków wcale nie musi zajmować wiele czasu.

Zadbaj o nią

Flora bakteryjna i wirusowa

Aby móc lepiej walczyć z wirusami i bakteriami niezbędna jest nam prawidłowo funkcjonująca flora bakteryjna i wirusowa, która ułatwia trawienie. Tym bardziej, że trudności z trawieniem i wchłanianiem ograniczają ilość dostarczanych witamin, makroskładników czy żelaza. Sięgaj po jogurty naturalne zawierające żywe kultury bakterii, żeby usprawnić pracę flory bakteryjnej.

Ważne dla prawidłowego rozwoju nie tylko dzieci

Kwasy omega 3 oraz omega 6

Kwasy omega-3 oraz omega-6: ich źródłem są ryby, owoce morza oraz oleje roślinne. Prawidłowa ich ilość hamuje wytwarzanie prozapalnych związków oraz wycisza reakcje alergiczne.

Witaminy na odporność

Witaminy: B,D,A,E oraz C

Ich niedobór upośledza pracę naszego układu odpornościowego. Znajdziesz je głównie w owocach, warzywach, mięsie, jajkach, maśle, produktach zbożowych oraz strączkach.

W okresach dużego niedoboru możesz też skorzystać z wlewów witaminowych – dowiedz się więcej o wlewach.

Dieta na koronawirusa

Flawonoidy

Wykazują silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Dobrym źródłem tych związków organicznych jest kakao, owoce takie jak: truskawki, maliny, czarna porzeczka (uwaga! owoce mrożone mają takie same wartości odżywcze jak świeże) oraz czerwone wino.

Kwas mlekowy

Bakterie kwasu mlekowego korzystnie wpływają na błony śluzowe w naszym organizmie. Wiele badań wskazuje na to, że produkty takie jak kiszona kapusta, kefir, kombucha czy kiszone ogórki są ważnym składnikiem diety w budowie naturalnej bariery obronnej organizmu.

Odpoczynek

Odpowiednia regeneracja

Pamiętajmy, że sen w temacie odporności pełni bardzo ważną rolę. Kiedy śpimy mniej niż 6 h w naszym organizmie tworzą się przewlekłe stany zapalne. To może zwiększyć naszą podatność na infekcje. Dlatego zadbajmy o min. 8 h snu na dobę.

Stres a koronawirus

Mniej stresu!

Przewlekły stres wpływa na obniżenie naszej odporności. Dlatego nie zapominajmy o odpoczynku, relaksie, znajdźmy czas dla siebie i odpocznijmy od codziennego zgiełku czytając ulubioną książkę.

Aktywność fizyczna

Więcej ruchu!

Ostatnim punktem jest aktywność fizyczna, która często jest niedocenianym aspektem. Wpływa ona bowiem pozytywnie na nasze zdrowie, układ odpornościowy, a także samopoczucie, które w obecnej sytuacji jest często wystawiane na próbę. Zaleca się umiarkowaną aktywność fizyczną przez 30-60 min/dziennie. Najlepiej aby była to umiarkowana aktywność np. spacer, rower, rolki.

Materiał przygotowała: Karolina Stróż, dietetyk kliniczny. Udziela porad indywidualnych w Poradni Dietetycznej Centrum Medycznego Gabos w Piekarach Śląskich

Zobacz naszych lekarzy

Zobacz

Zobacz nasz nowoczesny gabinet

Zobacz
Telefon do CM Gabos +48 32 39 03 600
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych, wtyczek społecznościowych oraz odtwarzacza wideo. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Zgadzam się". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia
Zgadzam się
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jego działania, korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych, wtyczek społecznościowych oraz odtwarzacza wideo. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Zgadzam się". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
Ustawienia
Zgadzam się