Leczenie schorzeń kręgosłupa

Testy COVID

Laboratorium-punkt pobrań

Sposoby na problemy ze snem

Strefa wiedzy

Kolejny wpis z cyklu "Dbam o siebie" porusza temat snu. Tego, jak wielki ma wpływ na funkcjonowanie człowieka doświadczył prawdopodobnie każdy z nas. Warto o niego zadbać.

O higienie snu i o tym, dlaczego to dla nas tak ważne, opowiada Psychiatra lek. med. Michał Opielka.

Stres a sen

Dlaczego nie potrafimy spać?

Jak ważny dla naszego ogólnego samopoczucia i zdrowia jest sen z pewnością wszyscy wiemy – prawdopodobnie większość z nas doświadczyła w swoim życiu bezsennej nocy lub snu, który nie dawał nam w pełni wypocząć i nabrać sił na kolejny dzień. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy sen nie przychodzi wiele dni pod rząd lub kiedy problem pojawia się regularnie.

Często jest to związane ze stresem, który jest nieodłącznym elementem życia człowieka, niekiedy zatem poprawa następuje samoistnie po ustąpienia czynnika wywołującego ów stres. Zdarza się jednak i tak, że prawidłowy sen nie chce powrócić, czasami wymaga to zgłoszenia się po fachową pomoc.

Higiena snu

Jak dobrze spać?

Z całą pewnością warto przypomnieć niektóre istotne zasady higieny snu, które warto wprowadzić w życie:

  • Starajmy się unikać drzemek w ciągu dnia – zwiększamy wtedy szanse na lepszy i dłuższy sen w nocy.
  • Pamiętajmy o regularnym, najlepiej codziennym wysiłku fizycznym – naszemu organizmu zdecydowanie łatwiej będzie przełączyć się w tryb odpoczynku (tu jednak należy zaznaczyć, że ten wysiłek ten, szczególnie intensywny, nie może mieć miejsca wieczorem przed planowanym snem – wtedy może on zadziałać odwrotnie).
  • Próbujmy przebywać jak najwięcej na słońcu lub przynajmniej w jasnych pomieszczeniach.
  • Unikajmy obfitych, tłustych posiłków przed snem – kiedy jesteśmy głodni zjedzmy lekką przekąskę, z którą nasz przewód pokarmowy szybciej sobie poradzi. Przeciwwskazane są też słodycze czy pikantne potrawy.
  • Alkohol mimo, że zdaje się ułatwiać sen, rozregulowuje też zupełnie jego fazy -mimo że śpimy, to się nie wysypiamy. Dlatego nie stosujmy go jako leku nasennego.
  • Łóżko i sypialnia to nie miejsce na oglądanie filmów na tablecie, komputerze czy telefonie – emitowane przez nie światło z pewnością nie jest sygnałem dla organizmu informującym o nocy, a dniu, co powoduje rozregulowanie naturalnej rytmiki snu.
  • Pilnujmy w miarę regularnych pór zasypiania, choć zdaję sobie sprawę, że czasem łatwiej powiedzieć niż zrobić…
  • Nie są wskazane zegarki w sypialni.
  • Jeśli wiercimy się w łóżku około pół godziny nie mogąc zasnąć, to wstańmy, pochodźmy przy zgaszonym świetle i wróćmy do łóżka dopiero kiedy poczujemy się znowu nieco senni.
  • Jeśli lubimy kawę to ok, ale pijmy ją raczej do południa.
  • Starajmy się przewietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy i nie rozkręcajmy za bardzo grzejników. Niższa temperatura lepiej wpływa na sen.

To oczywiście tylko część spośród wszystkich zasad higieny snu, nie wszystkie rzecz jasna mają charakter uniwersalny i pasują dla każdego jednak zazwyczaj są niezwykle pomocne.

Materiałów na temat zdrowego snu jest naprawdę duża ilość, szczerze zachęcam do ich aktywnego poszukiwania i ich zastosowania:-)

Materiał przygotował Psychiatra – lek. med. Michał Opielka.

Zaburzenia snu - pomoc

Pomoc specjalisty w walce z bezsennością

Jeżeli zauważasz u siebie powtarzające się często zaburzenia snu (np.. problemy z zasypianiem i spokojnym snem, długie wybudzenia w nocy, czy wczesne pobudki rano), które nie pozwalają ci się dobrze zregenerować, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który zdiagnozuje źródło problemu i wskaże, jak można sobie z nim poradzić.

Im mniej utrwalone są problemy ze snem, tym łatwiej sobie z nimi poradzić, dlatego nie warto odwlekać tej decyzji w czasie. Im szybciej rozpoczniesz walkę z bezsennością, tym zwykle łatwiej o szybszy efekt terapii. Warto zadbać o sen!

W Centrum Medycznym Gabos możesz skorzystać z pomocy specjalistów Poradni Zdrowia Psychicznego, do których umówisz się m.in. pod numerem telefonu:

+48 32 390 36 00.

Zobacz naszych lekarzy

Zobacz

Zobacz nasz nowoczesny gabinet

Zobacz
Telefon do CM Gabos +48 32 39 03 600