Leczenie schorzeń kręgosłupa

Testy COVID

Laboratorium-punkt pobrań

Naturalne probiotyki w diecie – czyli jak wzmocnić swoją odporność?

Strefa wiedzy

Probiotyki zawierają żywe szczepy mikroorganizmów mających pozytywny wpływ na zdrowie i funkcjonowanie organizmu.

Jaki jest wpływ probiotyków na działanie organizmów? Gdzie znajdziemy naturalne probiotyki? W jaki sposób wprowadzić je do diety? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego tekstu.

Natruralne probiotyki

Jakie jest działanie naturalnych probiotyków?

Naturalne probiotyki mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Między innymi:

  • stymulują mechanizmy odpornościowe, czyli wspomagają barierę odpornościową,
  • hamują wzrost niektórych drobnoustrojów patogennych (bakterii, grzybów, wirusów) w przewodzie pokarmowym,,
  • regulują pracę jelit,
  • eliminują substancje toksyczne,
  • łagodzą objawy nietolerancji laktozy.

Naturalne probiotyki w diecie

Jakie produkty są zaliczane do naturalnych probiotyków?

Naturalne probiotyki można znaleźć w mlecznych produktach fermentowanych i kiszonkach, takich jak:

  • Ogórki kiszone
  • Kapusta kiszona
  • Zakwas buraczany
  • Kefir
  • Jogurt naturalny
  • Kombucha- czyli grzybek herbaciany, jest on kolonią bakterii i drożdży. Grzyb kombucha dodany do posłodzonej herbaty bardzo dobrze wspomaga układ odpornościowy.

Naturalne probiotyki w codziennej diecie

Jak włączyć naturalne probiotyki do codziennej diety?

Wprowadzenie naturalnych probiotyków w dietę nie jest wcale niczym trudnym. Wystarczy odpowiednio wcześniej przygotować się i wpisać odpowiednie pozycje na listę zakupów i dodawać je do posiłków. Oto kilka sposobów, jak można to zrobić:

  1. Przygotuj wcześniej herbatę z kombuchą i pij ją codziennie.
  2. Regularnie dodawaj do obiadu kapustę kiszoną w formie surówki (z marchewką i kminkiem).
  3. Kanapki przygotowuj z plasterkami ogórków kiszonych,
  4. Jeśli lubisz czerwone bulwy, przygotuj zakwas buraczany i pij go w ciągu dnia.
  5. Spróbuj przygotować pożywne II śniadanie z dodatkiem mlecznych produktów fermentowanych np. koktajl na bazie kefiru czy jogurt z owocami i orzechami.

Tekst opracowała: Karolina Stróż, dietetyk Centrum Medycznego Gabos.

W Poradni dietetycznej  uzyskasz więcej porad na temat właściwego odżywiania się.

Zobacz naszych lekarzy

Zobacz

Zobacz nasz nowoczesny gabinet

Zobacz
Telefon do CM Gabos +48 32 39 03 600