Masaże relaksacyjne i lecznicze

Gastro- i kolonoskopia

Odpowiednie nawodnienie – czyli pierwszy krok do zmiany stylu życia

Strefa wiedzy

Woda to związek chemiczny stanowiący aż 70 % ciała dorosłego człowieka! Bez wody nie istnieje życie i można się pokusić o stwierdzenie, że obok tlenu jest najważniejszym składnikiem przyjmowanym przez nas z otoczenia.

Woda w organizmie pełni wiele funkcji m.in. jest środowiskiem dla wszystkich procesów życiowych, transportuje tlen, a także składniki odżywcze do komórek. Ubytek wody do 20% prowadzi do zgonu!

Właściwe nawodnienie

Ile wody powinienem wypić w ciągu dnia?

Dobowe zapotrzebowanie dla osoby dorosłej w przeciętnych warunkach pogodowo-klimatycznych wynosi 2,5 l/dobę

Jeśli chcesz dokładnie obliczyć swoje zapotrzebowanie wystarczy wykonać proste obliczenie:

Twoja Masa ciała x 30 ml

Przykładowo: Mężczyzna 90 kg x 30 ml= 2700 ml

Sposoby wyrobienia nawyku

Jak pić więcej wody?

Regularne picie wody jest nawykiem, który trzeba sobie wypracować. Te kilka sztuczek może Ci pomóc go wypracować:

  • Trzymaj zawsze przy sobie butelkę wody– zabierz ją ze sobą do pracy, postaw przy biurku, zabierz do samochodu, schowaj do torebki czy też plecaka
  • Jeśli nie lubisz wody, uważasz, że nie ma smaku to dodaj do niej plasterki cytryny, limonki, pomarańczy, listki świeżej mięty, plasterki imbiru lub owoce leśne
  • Ustaw przypomnienie w telefonie i pij wodę regularnie np. co godzinę- pamiętaj, że wypicie 3 szklanek wody na raz, to nie to samo co jej regularne picie. Co prawda szybko ugasi nasze pragnienie, ale będzie to uczucie chwilowe, a dodatkowo może spowodować wypłukanie sporej ilości składników mineralnych z organizmu.
  • Korzystaj z aplikacji na telefon przypominającej o piciu wody (np. Hydro pij wodę, Water your body, Plant Nanny, Daily Water), dzięki temu w prosty sposób będziesz wiedzieć, czy wypiłeś już odpowiednią ilość wody oraz aplikacja przypomni Ci o kolejnej szklance płynu.
  • Wieczorem przygotuj sobie szklankę wody i postaw przy łóżku– dzięki temu rozpoczniesz kolejny dzień od uzupełnienia płynów i poczujesz się lepiej już od samego rana.
  • Wybierz wodę, która Tobie najbardziej smakuje- na rynku dostępne są wody nisko-, średnio- lub wysokozmineralizowane, co decyduje o ich walorach smakowych. Oprócz tego wybierając wodę wysokozmineralizowaną możesz uzupełnić niedobory np. wapnia i magnezu w organizmie.

Zrób to dla swojego zdrowia i zacznij już dziś pić regularnie wodę!

Tekst opracowała: Karolina Stróż, dietetyk Centrum Medycznego Gabos.

W Poradni dietetycznej  uzyskasz więcej porad na temat właściwego odżywiania się.

Zobacz naszych lekarzy

Zobacz

Zobacz nasz nowoczesny gabinet

Zobacz
Telefon do CM Gabos +48 32 39 03 600