Masaże relaksacyjne i lecznicze

Gastro- i kolonoskopia

Dieta w schorzeniach sercowo-naczyniowych

Strefa wiedzy

Do chorób o podłożu sercowo-naczyniowym możemy zaliczyć m.in.: chorobę niedokrwienną serca, zawał serca, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, przewlekłą niewydolność serca oraz wiele innych.

Na rozwój powyższych schorzeń w dużej mierze ma wpływ nasz styl życia. Regularne podejmowanie aktywności fizycznej jest czynnikiem chroniącym nas przed chorobami sercowo-naczyniowymi, podobnie jak unikanie palenia tytoniu oraz spożywania napojów alkoholowych. Oprócz tego znaczącą role odgywa wprowadzenie odpowiedniej diety. O tym jaka to dieta przygotowała materiał nasza dietetyk Karolina Stróż.

Dieta DASH

Dieta DASH - kiedy warto zastosować?

Jednym z najczęściej stosowanych modelów żywienia u osób cierpiących na choroby sercowo-naczyniowe jest DIETA DASH. Dieta ta od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce w światowym rankingu najzdrowszych diet.

Dieta DASH jest szczególnie zalecana dla:

  • osób z nadciśnieniem tętniczym,
  • osób bez nadciśnienia, ale z ciśnieniem wyższym niż optymalne,
  • osób z zaburzeniami lipidowymi (zwiększone stężenie cholesterolu całkowitego i „złego” cholesterolu LDL we krwi),
  • osób, u których występują także inne czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, czyli nadwaga lub otyłość, cukrzyca, mała aktywność fizyczna, palenie tytoniu,

Dieta na obniżenie ciśnienia i nie tylko

Dieta DASH pomaga nie tylko obniżyć ciśnienie tętnicze, ale także:

  • pomaga zapobiegać rozwojowi nadciśnienia tętniczego,
  • sprzyja poprawie zaburzeń lipidowych (stężenia cholesterolu),
  • zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2,
  • sprzyja wydłużeniu życia.

Dieta DASH - zasady

Przede wszystkim w diecie należy przestrzegać kilku głównych zasad:

  • Spożywaj codziennie warzywa i owoce (z przewagą warzywa) do każdego posiłku
  • Codzienne spożywaj pełnoziarniste produkty czyli chleb żytni razowy, makaron razowy, gruboziarniste kasze, ryż brązowy.
  • Włącz do jadłospisu niskotłuszczowe produkty mleczne tj. chudy twaróg, jogurt naturalny 2 % tł., mleko do 2% tłuszczu.
  • Spożywaj chude mięsa (drób, cielęcina) oraz ryby (szczególnie te tłuste, bogatych w kwasy Omega 3).
  • Włącz do diety nasiona roślin strączkowych (np. fasola, ciecierzyca, soczewica, bób) oraz orzechy i pestki.
  • Spożywaj oleje roślinne np. olej rzepakowy, lniany oraz oliwy.

Czego unikać w diecie DASH?

Korzystając z diety DASH należy zminimalizować spożycie takich produktów jak:

  • produkty bogate w sód (unikać dosalania potraw): zaleca się przed zakupem czytać etykiety zamieszczone na produktach żywieniowych, ograniczać spożywania dań ,,na mieście’’, nie spożywać potraw typu fast-food, konserw, słonych przekąsek, wędzonego mięsa, tłustych serów, niektórych wędlin i pieczywa o wysokiej zawartości sodu/soli.
  • pełnotłusty nabiał,
  • produkty pochodzenia zwierzęcego o wysokiej zawartości tłuszczu np. wieprzowiny, wołowiny, podrobów i produktów pochodnych (salceson, pasztet, smalec, słonina),
  • oleje tropikalne (np. kokosowy, palmowy);
  • słodycze oraz słodzone napoje.

Jak w pełni skorzystać z diety DASH?

Dodatkowe korzyści zdrowotne daje połączenie diety DASH z aktywnością fizyczną- min. 30 minut/dzień i redukcją masy ciała (jeśli u danej osoby występuje nadwaga/otyłość).

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat żywienia w chorobach sercowo-naczyniowych oraz otrzymać indywidualny jadłospis dostosowany do Twoich preferencji żywieniowych oraz potrzeb zgłoś się do naszej Poradni Dietetycznej.

Więcej informacji i rejestracja: <a href=”tel:323903600>32 390 36 00</a>

Zobacz naszych lekarzy

Zobacz

Zobacz nasz nowoczesny gabinet

Zobacz
Telefon do CM Gabos +48 32 39 03 600